Woning Roelants
Woning Roelants behoort tot een van de belangrijkste gebouwen van het Belgisch naoorlogse modernisme, en werd dan ook vanzelfsprekend beschermd tot monument.
Programma kantoor
Opdrachtgever Fotokoncept
Status opgeleverd
Periode 2013 ― 2016
Oppervlakte 127 m²
IN SAMENWERKING
Maurice Roelants, dichter, schrijver, en voormalig conservator van het kasteel van Gaasbeek, heeft in 1962 de vooruitstrevende architect Willy van der Meeren aangesproken voor het ontwerp en de realisatie van deze betonnen bunker ― zijn laatste woning ― met bijhorend een afzonderlijke betonnen garage. Het ontwerp van de woning is verbluffend eenvoudig en de ruimtelijkheid is impressionant. Twee licht grijze betonnen schalen grijpen in elkaar en worden geflankeerd door twee zwarte schouwen. De overblijvende holtes onder de schalen worden verdiept ingevuld met schrijnwerk. Een beperkt aantal houten invulwanden, kasten, en enkele kleinere zorgvuldig ontworpen elementen zoals rieten rugleuningen, een houten zitbank en een iconische metalen haard, zorgen voor een functionele indeling en helder ruimtegebruik.
De door Maurice Roelants zorgvuldig uitgekozen ligging, bovenop de hoogste heuvel van het Pajottenland, middenin de velden, heeft onmiskenbaar een invloed gehad op de toestand van het gebouw. De in die tijd vernieuwende materialen zoals beton waren verregaand aangetast, maar ook het houten en metalen schrijnwerk was in bijzonder slechte staat.
In 2013 werd de woning verkocht, wat het startpunt van een ingrijpende restauratie betekende. Het volledige gebouw werd aangepakt en integraal naar zijn originele staat hersteld. Elk element werd tot in detail bestudeerd en via hedendaagse, hoogstaande restauratietechnieken veilig gesteld van verval voor de volgende decennia.
Publicaties
HENNEBIQUE AND AFTER: BETON IN BELGIË 1890-2021 ― 2021 ‘Woning Roelants’
PLAN 13 MAGAZINE ― SEPT, 2021 ‘Perfect imperfect’
HAUSER ― JAN, 2020 ‘Ufo Auf Ackerland’
LIVING.CORRIERE.IT ― APR, 2019 ‘Un bunker nelle fiandre’
SABATO, WEEKENDMAGAZINE VAN DE TIJD ― 13.10.2018 ‘Modernismo’